x تبلیغات
همه چیز در مورد استارتاپ ها

چطور ایده های خلاقانه کسب و کار ضامن موفقیت استارتاپ می شوند؟

 

ایده های خلاقانه کسب و کار و استارت آپ ها

بسیاری از افراد، این روزها علاقه مندند تا استارت آپ و کسب و کار جدیدی راه اندازی کنند و به این وسیله بتوانند ضمن نقش آفرینی در جامعه، کسب درآمد داشته باشند.
برای این منظور، همواره نیاز است که ایده های خلاقانه کسب و کار داشته باشند و با تکیه بر این ایده ها که می تواند ایده جدید محسوب شود و یا فقط ایده جالب و جذابی باشد استارت اپ خود را راه اندازی کنند و توسعه دهند.
در این مقاله راجع به این موضوع صحبت می کنیم که چطور ایده های خلاقانه کسب و کار می توانند موجب موفقیت استارت آپ شوند.

 

هر استارت آپی از یک ایده جالب بر می خیزد

در واقع همان طور که ممکن است با آن آشنایی داشته باشید داشتن ایده جالب و خلاقانه، اولین گام هر استارت اپ برای شروع فعالیتش است. بدون ایده های خلاقانه کسب و کار یا ایده جدید، یک استارت آپ نمی تواند اعلام موجودیت نماید. زیرا بازار کار به اندازه کافی این روزها اشباع شده است و کلید موفقیت در دست ایده های خلاقانه کسب و کار یا ایده جالب است که بتوانند نیاز موجود بازار را علیرغم  وجود رقبای جدی که برخی از آنها قدمت و سابقه زیادی دارند برطرف نماید.

 

هدف ایده جدید؛ رفع نیاز بازار و رضایت بیشتر مشتری

ایده جدید، باید بتواند نیاز موجود را به گونه ای برطرف نماید که هم مشتری احساس رضایت بیشتری داشته باشد و متوجه تفاوت بین عملکرد استارت اپ و رقبای موجود در بازار شود و هم سودی که استارت اپ برای آن راه اندازی شده است نصیبش شده و بتواند به زیست خود در بازار هدف با قدرت ادامه دهد.
ایده های خلاقانه کسب و کار، از آن جهت مهم هستند  که ایده جالب و در عین جذابی باشد که تکرار روش های موجود نباشد و بتواند به روشی تازه و نوین و البته به صرفه تر یا مفیدتر خواسته های افراد درگیر در بازار هدف استارتاپ را مرتفع نماید.
بنابراین توان رقابتی که ایده های خلاقانه کسب و کار می توانند برای استارتاپ ایجاد کند، می تواند ضامن موفقیت کسب و کار نوین در گرفتن سهم از بازار کار شود.


منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%87-%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1/

طراحی کسب‌وکار استارت آپی

 برای طراحی کامل یک کسب‌وکار نوپا مراحلی اولیه‌ای که باید طی کرد شامل موارد زیر می‌شود:

  • انتخاب نوع کسب ‌و کار
  • طراحی و بوم مدل کسب‌ و کار
  • برنامه‌ ریزی‌ های کلان و استراتژیک استارت اپ
  • برنامه‌ ریزی راه ‌اندازی کسب‌ و کار

از مراحل طراحی کسب‌وکار استارتاپی به صورت موردی صحبت کردیم، در بحث بعدی به بررسی ویژگی‌های اصلی یک استارت اپ خواهیم پرداخت.

مطالعه مطلب چگونه سرمایه گذار پیدا کنیم پیشنهاد می شود.

 

 

ویژگی‌های اصلی انواع استارت آپ

برای این‌که بتوانیم یک کسب‌وکار را در دسته‌ی کسب و کارهای استارتاپی به شمار بیاوریم، مهم است که حضور چند ویژگی اصلی یک استارت اپ را در ماهیت اصلی آن بررسی کنیم. تازه‌کار بودن یک شرکت  الزاما به معنی استارت اپ بودن آن نیست. این‌ها در واقع ویژگی‌هایی هستند که همه استارت آپ ها، به صورت مشترک باهم دارند.

۱. نوآوری

برای دست‌یابی به مزیت رقابتی پایدار که بتوان تضمین‌کننده‌ حضور این نوع تجارت در بازار باشد، نوآوری ویژگی مهمی است. این نوآوری ممکن است در محصولات و یا مدل کسب‌وکار مرتبط با شرکت وجود داشته باشد. نوآوری در موفقیت یک استارت اپ نقشی اساسی دارد، بنابراین همه‌‌ی کارآفرینان باید این جنبه‌ را به‌طور جدی درنظر بگیرند.

۲. سن

شرکت استارتاپی یا شرکت نوپا، به شرکتی که هنوز در مراحل اولیه مدیریت برند، فروش و استخدام کارمندان است گفته ‌می‌شود. بیشتر اوقات این مفهوم به مشاغلی که کمتر از ۳ سال در بازار بوده‌اند، اختصاص پیدا می‌کند. با این‌حال این تفسیر از یک شرکت نوپا درست نیست. شما می‌توانید در پرونده کاری شرکت، ۷ سال سابقه داشته باشید و هنوز در دسته‌ی کسب‌وکارهای استارتاپی قرار بگیرید.

۳. رشد

هدف یک تجارت نوپا رشد، گسترش و پیشرفت سریع است و گاهی اوقات این رشد با نسبت‌های شدیدی خود را نشان می‌دهد. به عبارت ساده‌تر در مقطعی از زمان رشدی که به‌طور معمول و مداوم برای یک شرکت استارتاپی درنظر داریم سریع‌تر و با شیب بیشتر پیش ‌می‌رود. این خط رشد در مورد کسب و کار استارتاپی یکی از نکاتی است که آن را برجسته کرده است.

۴. خطر

همیشه چندین عدم‌قطعیت درمورد موفقیت کامل در یک تجارت وجود دارد. این به معنی آن است که در یک کسب‌وکار هیچ‌گاه نمی‌توان اقدام به عملی کرد که ریسک و یا میزان شکست به‌طور قطع برابر با صفر باشد. شرکت‌های استارتاپی نیز این قاعده مستثنا نیستند و یا حتی در معرض ریسک بیشتری قراردارند. به همین دلیل، این مشاغل با سرمایه‌گذاری به همراه ریسک بالا درنظر گرفته می‌شود.

۵. انعطاف پذیری

یک استارت ‌آپ، بسیار پویا و آماده انطباق با هرمشکلی است که ممکن‌ است به وجود بیاید. باید توانایی تامین نیازهای لازم برای ساخت محصولات خود، به منظور ارائه به مشتریان را داشته باشد. همچنین برای تبدیل شدن به یک تجارت پایدار؛ در موارد و بخش‌های مختلف، توانایی برطرف کردن نیازها را در ویژگی‌های تجاری خود گنجانده باشد.

۶. حل یک مشکل

شرکت‌های نوپا به هدف حل مشکل موجود در بازار پا به عرصه می‌گذارند و بیشتر فعالیت آن‌ها روی این هدف متمرکز است. بنابراین آن‌ها بر ایجاد تفاوت، نه تنها در بازار بلکه در زندگی افراد، از طریق ارائه محصول یا خدمات متمرکز می‌شوند.

۷. مقایسه پذیری

معنی استارت اپ یعنی شرکتی که در جست‌وجوی مداوم یک مدل تجاری است که مقایسه‌پذیر و قابل تکرار باشد، یعنی ‌بتواند بدون نیاز به افزایش منابع انسانی یا مالی، رشد کند.

۸. کار تیمی

این‌ دسته از مشاغل، معمولا از تعداد افراد کمی تشکیل شده است. با این وجود، کار تیمی و تعهد تمامی اعضای تیم به اهداف کسب‌وکار و تجارت نوپا، یکی از بخش‌های مهم و غیرقابل چشم‌پوشی است.

به‌طور خلاصه در پاسخ استارت اپ چیست می‌توانیم بگوییم یک شرکتی است که در مراحل اولیه توسعه، به‌منظور حل مشکلات زندگی واقعی از طریق ارائه یک محصول یا خدمات نوآورانه است.

آیا یک کسب‌وکار استارتاپی باید در بستر اینترنت انجام بگیرد؟

ارتباط بین این شرکت‌های استارتاپی و فناوری از دهه ۱۹۹۰ ناشی می‌شود، زیرا این نوع شرکت‌های تجارت نو در قالب‌های کسب‌وکار اینترنتی این قابلیت را دارند که خیلی سریع و در حین استفاده‌ی کاربران از محصول، بازخورد تجربه کاربر را دریافت کند و آن را در بهبود توسعه محصول به کار بگیرند.

به همین دلیل است که کسب‌وکارهای اینترنتی قابلیت بالایی در به‌کارگیری مدل‌های استارتاپی برای توسعه دارند. با این وجود، اگرچه که بسیاری از نوآوری‌های موجود در حال حاضر از نظر ماهیت در حوزه فناوری حضور دارند، اما مفهوم این امر به معنی قرارگیری تمامی انواع استارت اپ‌ها در بستر اینترنت نیست.

منبع:

https://shanbemag.com/what-is-a-startup/

تاثیر نوسانات ارزی روی مدیریت استارتاپ ها و کسب و کار ها

 واضح است که مدیریت مالی کسب و کارهایی که تولید و ارائه خدمات و صادرات آن ها، به ریال است و درآمد و فروش آن ها به ارز می باشد، با تغییرات و نوسانات ارز، دستخوش تغییراتی می شود. افزایش قیمت ارز برای این شرکت ها سود آور است و در طرف مقابل شرکت ها و کسب و کار هایی که مواد اولیه خود را وارد می کنند، با کاهش قیمت ارز ضرر می کنند و در مواردی نیز دچار ورشکستگی می شوند. به طور کلی در مدیریت مالی شرکت ها و کسب و کار ها، ثابت بودن نرخ ارز مهم تر است. حتی شرکت هایی که با افزایش ارز سود می کنند نیز به دنبال ثبات قیمت ارز ها هستند زیرا در حالت ثبات بازار ارزها، شرکت ها می توانند سود و زیان خود را پیش بینی کنند و تصمیمات بهتری را برای مدیریت مالی خود بگیرند. در نهایت باید گفت نوسالات ارزی در هر دو حالت، تاثیر منفی در مدیریت مالی کسب و کار ها دارد و توانایی پیش بینی بازار را از آن ها می گیرد.

 

 مطالعه مطلب استارتاپ چیست  پیشنهاد می شود.


تاثیر قیمت دلار امروز بر روی زیرساخت ارائه خدمات :

تمام شرکت های نرم افزاری اعم از استارتاپ و .. نیاز به زیر ساخت به منظور ارائه خدمات دارند، خرید لیسانس نرم افزار ها، خرید سرور و زیر ساخت سخت افزاری که مستقیم با قیمت دلار امروز قیمت گذاری می شود به کنار حتی خیلی از خدماتی که داخل کشور نیز ارائه می گردد مشمول نوسانان و البته افزایش نرخ ارز شده و حتی فروش را برای شرکت های قدیمی حوزه نرم افزار نیز سخت کرده چه برسد به شرکت هایی که به تازگی می خواهند خدمات خود را ارائه دهند.

اگر بخواهید از سرور ضعیف تر یا نرم افزار کرک شده استفاده کنید، پذیرفتید خدمات با کیفیت پایین ارائه دهید و شاید همین مورد سنگ بنای نابودی پروژه و شرکت شود و اما اگر بخواهید سرویس خوب پیشرفت کند و نرم افزارا های دارای لیسانس را تهیه کنید پذیرفتید که شاید سود دهی شرکت را مدت ها عقب بیندازید و حتی بیم ورشکستگی را داشته باشید.

منبع"

https://peidaiesh.com/peidaiesh-news/%d8%aa%d8%a7%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d9%86%d9%88%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%b1%d8%b2-%d8%a8%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d9%87%d8%a7-%d9%81%d8%b1%d8%b5%d8%aa-%d8%a7/

تاثیر تغییر قیمت ارز بر روی جذب و نگهداری منابع انسانی :

 کسانی که کار بی هیجان و روتین را دوست دارند عموما جذب دولت می شوند و استعداد ها ریسک می کنند و استارتاپی را راه اندازی می کنند، اما باید به این سوال پاسخ داده شود:

یک نخبه و استعداد که ذهنی پر از نو آوری و خلاقیت دارد، وقتی نمی تواند حتی برای فردای خود برنامه ریزی کند آیا انگیزه ای برای ماندن دارد یا به هر نحوی دنبال مهاجرت است ؟

اینکه بخواهیم تشخیص دهیم با تغییر قیمت دلار استارتاپ های کمتری شروع به کار می کنند خیلی سخت است اما شاید بتوانیم مطمئن بگوییم تعداد شکست استارتاپ ها با توجه به نرخ و نوسان ارز به شدت بیشتر خواهد شد، سرمایه گذارن کمتری این ریسک فوق العاده زیاد را خواهند پذیرفت و درنهایت شاید به این نتیجه برسیم که نوسانات ارز به اشتغال ضربه به شدت مهلکی را خواهد زد.

  مطالعه مطلب استارتاپ چیست  پیشنهاد می شود.


تاثیر قیمت دلار امروز بر روی زیرساخت ارائه خدمات :

تمام شرکت های نرم افزاری اعم از استارتاپ و .. نیاز به زیر ساخت به منظور ارائه خدمات دارند، خرید لیسانس نرم افزار ها، خرید سرور و زیر ساخت سخت افزاری که مستقیم با قیمت دلار امروز قیمت گذاری می شود به کنار حتی خیلی از خدماتی که داخل کشور نیز ارائه می گردد مشمول نوسانان و البته افزایش نرخ ارز شده و حتی فروش را برای شرکت های قدیمی حوزه نرم افزار نیز سخت کرده چه برسد به شرکت هایی که به تازگی می خواهند خدمات خود را ارائه دهند.

اگر بخواهید از سرور ضعیف تر یا نرم افزار کرک شده استفاده کنید، پذیرفتید خدمات با کیفیت پایین ارائه دهید و شاید همین مورد سنگ بنای نابودی پروژه و شرکت شود و اما اگر بخواهید سرویس خوب پیشرفت کند و نرم افزارا های دارای لیسانس را تهیه کنید پذیرفتید که شاید سود دهی شرکت را مدت ها عقب بیندازید و حتی بیم ورشکستگی را داشته باشید.

 

منبع:

https://peidaiesh.com/peidaiesh-news/%d8%aa%d8%a7%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d9%86%d9%88%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%b1%d8%b2-%d8%a8%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d9%87%d8%a7-%d9%81%d8%b1%d8%b5%d8%aa-%d8%a7/

نکات مهم در مدیریت شبکه اجتماعی

 

• انتخاب شبکه اجتماعی مناسب

این مورد بسیار مهم است. در انتخاب شبکه اجتماعی مناسب دقت لازم را به کار ببرید تا نتیجه مطلوب تری بتوانید بگیرید. باید توجه کنید مخاطب شما بیشتر در کدام رسانه حضور دارد. اگر به عنوان مثال بازار هدف شما در رسانه های اجتماعی مانند لینکداین حضور دارد باید فعالیت خود را در آن شبکه متمرکز کنید.
اگر مخاطب هدف شما تمایل دارد وقت خود را در تلگرام بگذراند و یا ساعت ها صرف می کند تا پست های اینستاگرام را مشاهده کند و در آنجا به دنبال خدمات یا کالای شما می گردد شما هم باید آنجا باشید.
یا اگر محتوای دیداری از کالا یا خدمت شما برای مخاطب شما جذاب تر است قطعا باید در اینستاگرام باشید. بنابراین هم به کالا یا خدمت خود توجه کنید و هم به مخاطب هدف خود که در کدام شبکه حضور بیشتری دارد. همچنین به نحوه مدیریت شبکه اجتماعی و تناسب فعالیت ها با ماهیت آن شبکه باید توجه داشت.

 مطالعه مطلب حمایت از استارت آپ پیشنهاد می شود.


• شکل دادن پرسونای مناسب

بازار هدف خود را شناسایی کنید و مخاطبان خود را قالب بندی کنید و مشخص کنید که چه کسانی را در این شبکه اجتماعی درصدد جذب و تحت تاثیر قرار دادن هدف قرار داده اید تا تولید محتوا در این شبکه ها را برای پرسونای مورد نظر خودت انجام دهید.
زیرا نمی توان با تولید محتوای عمومی، بازار هدف خاص خود را جذب کرد و باید تمرکز ویژه بر مخاطب خاص خود قرار داد.

 

• فعالیت مستمر و مداوم و در عین حال منظم

نکته مهمی که بسیاری از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا به آن بی توجه هستند همین نکته کلیدی است.
اگر قرار است در شبکه اجتماعی به صورت فعالانه حضور داشته باشید باید توجه کنید که فعالیت شما باید به صورت مستمر و مداوم باشد و نظم لازم را داشته باشد.
این که یک روز فعالیت پررنگی داشته باشید و چند روز هیچ فعالیتی نداشته باشید هیچ سودی ندارد و مخاطب روی شما حساب باز نخواهد کرد.

 

• توانایی برقراری ارتباط با مخاطب

باید بتوانید زبان مخاطب خود را شناسایی کرده و با وی ارتباط موثر و مستمری برقرار کنید و مخاطبان را وادار کنید به مطالب شما واکنش نشان داده و با شما همراهی کنند تا بعدها بتوانید آن مخاطبان را به مشتریان خود تبدیل کنید.

 

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c/

شبکه های اجتماعی جدید و استارتاپ ها

 به عنوان مثال، شبکه اجتماعی اینستاگرام که یکی از سریع ترین شبکه های اجتماعی جدید از نظر رشد محسوب می شود و زیرمجموعه شبکه اجتماعی فیس بوک است؛ توانسته بیش از ۲۴ میلیون کاربر ایرانی را جذب کرده و جزو شبکه های اجتماعی ایرانی پرطرفدار باشد.

از سوی دیگر بسیاری از استارتاپ ها فعالیت خود را این روزها از بسترهای رایگانی مانند انواع شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و…. شروع می کنند.
مزیت فعالیت در این شبکه ها این است که مدیریت شبکه اجتماعی نیازی به سرمایه نداشته و با دانش استفاده از مدیریت شبکه اجتماعی می توان اولین قدم های راه اندازی استارتاپ را برداشت.

شبکه های اجتماعی

 

چرا شبکه های اجتماعی؟

• حضور تعداد بسیاری از کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی جدید
• صرف زمان بسیار زیاد طبق آمارهای اعلام شده
• دسترس پذیری این شبکه ها
• سهولت در استفاده و مدیریت شبکه اجتماعی

همه دلایلی است که نشان می دهد کسانی که علاقه مند به راه اندازی استارتاپ ها هستند باید توجه ویژه به این ابزارهای ارتباطی جدید داشته باشند و از فعالیت های جدی در این شبکه های اجتماعی غافل نشوند.
علاوه بر این که این بسترها، واسطه هایی هستند که ارتباط بین صاحب استارتاپ و مخاطب را برقرار می کند و در فازهای مختلف راه اندازی و توسعه استارتاپ می تواند کارساز باشد در عین حال می تواند به عنوان تنها بسترهای فعالیت استارتاپ نیز مطرح شوند.
گرچه در ایران، انواع شبکه های اجتماعی که فیلتر نشده و قابل دسترس برای عموم مردم باشد تنوع چندانی ندارد اما باز هم می تواند کارساز بوده و همین امکانات محدود راه های تازه ای برای ارائه اطلاعات و محتوای استارتاپ ها در اختیار صاحبان آن قرار دهد. ضمن این که شبکه های اجتماعی ایرانی را نباید کاملا فراموش کرد.
به دلایل بالا، بسیاری از کسب و کارهای جدید، فعالیت خود را فقط بر شبکه های اجتماعی بنا نهاده اند. بسیاری از فروشگاه های مجازی، شرکت های ارائه دهنده خدمات، و یا کالاهای خاص، افراد متخصص تنها از این طریق اقدام به ارائه خدمات و کالای خود می کنند و ضمن آگاه سازی و اطلاع رسانی به مخاطب از طریق همین بسترها به ارائه و فروش کالاها و خدمات خود پرداخته و بخش فیزیکی کار را که منحصر به دفتر و ابزارآلات فیزیکی می شود را حذف کرده اند.

منیع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c/

ایده های خلاقانه کسب و کار و استارت آپ ها

 بسیاری از افراد، این روزها علاقه مندند تا استارت آپ و کسب و کار جدیدی راه اندازی کنند و به این وسیله بتوانند ضمن نقش آفرینی در جامعه، کسب درآمد داشته باشند.

برای این منظور، همواره نیاز است که ایده های خلاقانه کسب و کار داشته باشند و با تکیه بر این ایده ها که می تواند ایده جدید محسوب شود و یا فقط ایده جالب و جذابی باشد استارت اپ خود را راه اندازی کنند و توسعه دهند.
در این مقاله راجع به این موضوع صحبت می کنیم که چطور ایده های خلاقانه کسب و کار می توانند موجب موفقیت استارت آپ شوند.

 مطالعه مطلب تجاری سازی ایده پیشنهاد می شود.


هر استارت آپی از یک ایده جالب بر می خیزد

در واقع همان طور که ممکن است با آن آشنایی داشته باشید داشتن ایده جالب و خلاقانه، اولین گام هر استارت اپ برای شروع فعالیتش است. بدون ایده های خلاقانه کسب و کار یا ایده جدید، یک استارت آپ نمی تواند اعلام موجودیت نماید. زیرا بازار کار به اندازه کافی این روزها اشباع شده است و کلید موفقیت در دست ایده های خلاقانه کسب و کار یا ایده جالب است که بتوانند نیاز موجود بازار را علیرغم  وجود رقبای جدی که برخی از آنها قدمت و سابقه زیادی دارند برطرف نماید.

منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%87-%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1/

مراحل راه اندازی استارت آپ

 با توجه به تعاریف و مواردی که در رابطه با مفهوم استارت آپ گفته شد، در اینجا لازم می‌بینیم که مراحل راه اندازی آن را به شکل جزئی و مرحله به مرحله معرفی کنیم تا شما نیز بتوانید از آن به عنوان یک الگو برای راه اندازی کسب‌وکار خود استفاده کنید. البته، ممکن است برخی از افراد به این مراحل، چند مرحله جزئی دیگری نیز اضافه کنند که به سلیقه افراد بستگی دارد. اما اگر قصد راه اندازی یک استارت آپ را دارید، باید مراحل زیر را به طور دقیق دنبال کنید:

1. ایده‌پردازی

مفهوم استارت آپ از یک ایده شروع می‌شود، این ایده ممکن است خلاقانه و جدید بوده و یا ممکن است برگرفته از یک کسب‌و‌کار خارجی یا داخلی باشد. به عنوان مثال، قرار نیست که همیشه یک کسب‌و‌کار جدید برمبنای یک اختراع جان بگیرد، شاید یک فرد خلاق بتواند با تغییر کوچکی در یک فلاسک چای، توجه مشتریان را به آن جلب کرده و آن را به عنوان محصول بفروشد. پس همیشه قرار نیست ایده یک استارت آپ پیچیده و سنگین باشد یا هزینه زیادی برای سرمایه گذاری لازم داشته باشد.

اگر در اینترنت کلمه بهترین ایده‌های استارت آپی را سرچ کنید، احتمالاً به گزینه‌های متعددی می‌رسید که برخی از آنها در نگاه اول مسخره یا نشدنی به نظر می‌رسد، اما می‌بینید که گروهی از جوانان پر تلاش توانسته‌اند که همین ایده‌های مسخره را به کسب درآمد برسانند و اکنون در چندین نقطه دنیا به فعالیت مشغولند. پس هیچ وقت برای ایده‌پردازی در حوزه کارآفرینی نترسید.

مطالعه مطلب راه های ایده پردازی پیشنهاد می شود.


2. تحقیق و تعیین نقشه راه

گام دوم که برای تحقق بخشیدن به مفهوم استارت آپ باید بردارید، برداشتن یک کاغذ سفید و نوشتن نقشه راه است. در واقع این یک طرح خام از ایده شما و مسیر کلی آن است و باید در آن مشخص کنید که می‌خواهید به چه نقطه‌ای برسید. همانطور که گام اول را با ایده پردازی برداشته‌اید، بهتر است کمی خیال پردازی کنید و هدف خود را تا نهایت ممکن پیش ببرید.

بعد از مشخص شدن هدف نهایی، زمان آن رسیده است که این مسیر را به چندین مسیر کوتاهتر بشکنید و در واقع چندین هدف کوتاه و بلند برای خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر قصد دارید به یک شهر دیگر سفر کنید، باید در مسیر خود مشخص کنید که به کدام یک از روستاها یا شهرستان‌ها خواهید رسید و هدف شما در آنجا چیست.

در مرحله بعد، باید تحقیق کنید. داشتن یک ایده خام خوب است، اما به همان اندازه خطرناک است و ممکن است شما را از مسیر خارج کند. تحقیقات شامل بررسی‌های مختلف در مورد محصول و همچنین استقبال مشتریان از این محصول است. بهترین نقطه برای شروع تحقیق این است که از افراد خانواده و آشنایان خود بخواهید که در مورد ایده شما نظر دهند و اگر ایرادی در این مسیر وجود دارد، به شما متذکر شوند.


منبع:

https://modireweb.com/what-is-the-startup

تفاوت استارت آپ ها با کسب‌و‌کارهای سنتی

 

-استارت آپ ها به صورت مرحله‌ای رشد می‌کنند

بهتر است استارت آپ را به مانند یک پیاز در نظر بگیریم که مراحل رشد خود را به صورت مرحله به مرحله طی کرده و به بلوغ می‌رسد.  این در حالی است که در کسب‌و‌کار سنتی معمولاً سرمایه یک کار جدید تأمین می‌شود و بلافاصله مراحل فروش آن نیز آغاز می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما یک کفش جدید را تولید کنید، برای آن بازاریابی انجام دهید، مشتریان خود را توسعه دهید و به کسب‌و‌کار خود رونق ببخشید، شما مفهوم استارت آپ را به شکلی دقیق اجرا کرده‌اید. اما اگر یک مغازه اجاره کنید و کفش مربوط به برندهای مختلف را در آن قرار دهید و بفروشید، از یک سبک سنتی استفاده کرده‌اید.

مطالعه مطلب راه اندازی استارتاپ‌ پیشنهاد می شود.

 



-استارت آپ ها بر اساس مبانی علمی توسعه می‌یابند

نکته مهمی که درمورد استارت آپ‌ها وجود دارد این است که پیشرفت آنها بر مبنای اصول علمی انجام می‌گیرد و حتی تبلیغات و فروش آنها نیز با توجه به مبانی علمی روز دنیا صورت می‌گیرد. پس وقتی هدف شما راه اندازی یک استارت آپ است، باید یک دانش جدید را فرا بگیرید و به مرور زمان آن را توسعه دهید. این در حالی است که در کسب‌و‌کار سنتی، می‌توانید تمامی مراحل کار را از پدر یا از استاد خود یاد بگیرید و بلافاصله وارد بازار کار شوید.

راه اندازی استارتاپ


منبع:

تفاوت استارتاپ با کار آفرینی:

 استارتاپ ها زمانی می توانند رشد چشمگیر و موفقی داشته باشند که همراه با خلاقیت و نوآوری باشند و در پی آن بتوانند ارزش آفرینی کنند. در کار آفرینی هر کسب و کار را می توان به نوعی کار آفرینی در نظر گرفت. در واقع هر کسی که شغلی را ایجاد کنند بدون درنظر گرفتن اینکه آن شغل براساس ایده ای جدید است یا خیر و با ایجاد آن شغل، افراد دیگر را نیز شاغل کند، می توان کار آفرین درنظر گرفت. اما در استارتاپ ها اینگونه نیست! اولویت اصلی استارتاپ ها داشتن خلاقیت و نوآوری است به صورتی تکرار پذیر و مقیاس پذیر نیز باشند.

 

استارتاپ و اشتغال لزوما در کنار هم هستند ؟

برخلاف دید عموم باید گفت استارتاپ ها لزوما اشتغال ایجاد نمی کنند، فرض بگیرید شما یک سرویس دهنده اینترنت هستید و نزدیک به ۵۰۰ نفر مشغول پشتیبانی از سوالات رایج کاربران هستند، حال یک استارتاپ ربات هوشمندی طراحی می کند که می تواند به سوالات ۹۰% از کاربران بصورت هوشمند پاسخ دهد، پس مشاهده می کنید که در همین یک شرکت حدود ۴۵۰ شغل کم شد و جای خود را به یک ربات هوشمند داد.
اینطور می توان پاسخ را کامل کرد که شاید برای برخی از نیاز ها و درد ها در حال حاضر راهکاری وجود ندارد یا به نوعی مناسب به آن نیاز ها پاسخ داده نمی شود، در این صورت استارتاپی که برای حل این معضل ایجاد شده و نفراتی که جذب آن شده اند می توانند جزو افرادی باشند که به تعداد شاغلین اضافه شده اند.

 

چرا کارآفرینی در استارتاپ به از لحاظ اقتصادی برای دولت مقرون به صرفه است ؟

کارآفرینی (سرمایه گذاری) یک استارتاپ تجاری سازی شده بسیار مقرون به صرفه تر از کارآفرینی در صنعت است، طبق آمار های دولت و موجود، ایجاد هر شغل پایدار در صنعت حدود ۲۰۰ میلیون یا بیشتر هزینه دارد درحالی که ایجاد یک شغل در استارتاپ هزینه به مراتب کمتر از این عدد را بهمراه خواهد داشت با این تفاوت که محصول یا سرویس تولید شده دراستارتاپ چون بر پایه فناوری روز هست و احتمالا به نیاز های دیگری افراد دنیا هم می تواند پاسخ دهد قابلیت صادرات و ارز آوری را نیز خواهد داشت.
با توجه به این توضیحات پر واضح است که دولت حتی کسر کوچکی از پولی که می خواهد برای ایجاد شغل در صنعت هزینه کند اگر در استارتاپ ها حتی در پروژه های دولتی مثلا بلاکچین مالی یا حکم های کارگزینی که به شدت نیازش احساس می شودکند می تواند تا حدود زیادی به ایجاد شغل و توسعه فناوری کمک نماید.

 منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%86%db%8c-%da%86%d9%87-%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b7%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%87%d9%85-%d8%af/

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 صفحه بعد